Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1207
Titre: الأنماط القيادية السائدة في الجامعة الجزائرية و أثرها على الروح المعنوية لدى العاملين
Autre(s) titre(s): جامعة أم البواقي، جامعة تبسة، جامعة خنشلة أنموذجا
Auteur(s): مقلاتي, مرزوق
Mots-clés: الأنماط القيادية
الروح المعنوية
الجامعة الجزائرية
العاملين
جامعة أم البواقي
جامعة تبسة
جامعة خنشلة
Leadership types
Morale
Algerian university
staff
University of Oum El Bouaghi
University of Tebessa
University of Khenchela
Date de publication: 2020
Editeur: UB1
Résumé: هدفت الدراسة الحالية التعرف الى الانماط القيادية لدى مديري الجامعات و علاقتها بالروح المعنوية للعاملين من وجهة نظرهم، و لتحقيق اهداف هذه الدراسة، فقد اتبع الباحث المنهج الوصفي، و قد تم اختيار عينة قصدية تالفت من 234 عامل من جامعات ام البواقي و تبسة و خنشلة، كما تم تطوير استبانتين هما: استبانة الانماط القيادية و تكونت من 37 فقرة موزعة على ثلاث مجالات و هي نمط القيادة الديموقراطي و نمط القيادة الدكتاتوري و نمط القيادة النسبي، و استبانة الروح المعنوية و تكونت من 42 فقرة تقيس الدرجة الكلية للروح المعنوية لدى العاملين و قد تم استخراج صدق الاستبانتين و ثباتهما. و ثباتهما. و لغايات استخراج نتائج الدراسة تم الاعتماد على الاحصاء الوصفي لاستخراج تكرارات و متوسطات و الانحرافات المعيارية لاجابات افراد العينة، و اسلوب الانحدار الخطي البسيط لاختبار فرضيات الدراسة. و بعد التطبيق على افراد العينة توصلت الدراسة الى نتائج منها الاتي: ان النمط القيادي السائد في الجامعة الجزائرية من وجهة نظر العاملين كان نمط القيادة الديموقراطي و جاء في المرتبة الثانية نمط القيادة الدكتاتوري و جاء في المرتبة الاخيرة نمط القيادة النسبي. كان مستوى الروح المعنوية للعاملين من وجهة نظرهم متوسطا. وجود علاقة ايجابية ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة 0.05=& بين مستوى ممارسة الانماط القيادية لمديري الجامعات للنمط التسيبي و بين الروح المعنوية للعاملين، كما وجدت علاقة سلبية ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة 0.05=& بين ممارسة الانماط القيادية لمديري الجامعات للنمط الدكتاتوري و بين الروح المعنوية للعاملين. كما توصلت الدراسة ايضا الى قياس مستوى الاثر لمختلف الانماط على الروح المعنوية حيث كان بدرجات متفاوتة فقد احتل النمط القيادي الديمقراطي المرتبة الاولى وفسر ما مقداره 17.9% من التباين في الروح المعنوية للعاملين في الادارة الجامعية، تلاه النمط القيادي الدكتاتوري بنسبة 12.8% وفي الاخير جاء النمط التسيبي بنسبة 10.8%. كما اوصلت الدراسة باجراء المزيد من الدراسات الوصفية المتعلقة بانماط القيادة في الادارة الجامعية و علاقتها بمتغيرات اخرى كالجامعات الخاصة مستقبلا. و كذا الاهتمام بدراسة روح المعنوية للعاملين و العوامل المؤثرة فيها. كما اوصت هذه الدراسة بالاهتمام بجوانب الرواتب و الحوافز و المكافات سعيا لتحسين مستوى الروح المعنوية. The present study aims at identifying the universities' directors' leadership types and their relation with the employees' morale, according to their perspective. For the sake of attaining this study's objectives, the researcher has followed the descriptive approach. An intended sample of 234 employees has been chosen from Oum El Bouaghi, Tebessa, Khenchela universities. Meanwhile, two surveys have been developed. The leadership types' survey, which is made up of 37 paragraphs, and spread over 3 domains: the democratic leadership type, the dictator leadership type, and the negligent leadership type. The morale survey comprises 42 paragraphs measuring the total score of the employees' morale. The two surveys' sincerity and steadiness have been extracted. Until the study's result have been extracted, the descriptive statistics has been followed in extracting the repeats, the averages, and the standard deviations of the sample's individuals' answers. The study's hypothesis have been scrutinized through the simple linear regression method. After the application on the sample's individuals, the study has concluded with the following results: - According to the employees' perspective, the prevailing leadership type, within the Algerian universities, is the democratic leadership, then then the dictator leadership, and then the negligent leadership respectively. - According to the employees' perspective, their morale level was average. The existense of a positive relation, of a statistical between the level of 0.05=& significance, at the significance level exercising leadership types for the universities' directors the democratic and the laxity types, and the employees' morale. As there's a negative 0.05=& relation, of a statistical significance, at the significance level between the universities' directors' exercising of the dictator leadership and the employees' morale. - The study has also attained the results of measuring the level of various leadership types' impact on the morale. This impact has been in varying degrees; the democratic leadership type has ranked the first, and an amount of 17.9% of the divergence in the University's administration's employee's morale has been interpreted. The dictator leadership type has ranked second with 12.8%. Finally, the negligent leadership type has ranked third with 10.8%. The study has also recommends more descriptive studies in relation to the leadership types at the university's administration and its relation with other variables such as: the private universities in future. It also recommends looking after the employees' morale and the factors influencing it, as well as looking after their salaries, incentives, and rewards for the sake of improving their morale level.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1207
Collection(s) :Sciences sociales

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Merzoug Meguellati.pdffichier PDF49,64 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.