Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1172
Titre: تصور مقترح لمعايير جودة تدريس الرياضيات في التعليم المتوسط بالمدرسة الجزائرية
Auteur(s): بن بيه, أحمد
Mots-clés: التعليم
التعلم
المعايير
الجودة
المعلم
الرياضيات
تدريس الرياضيات
الرياضيات
أستاذ الرياضيات
منهاج الرياضيات
التعليم المتوسط
المدرسة الجزائرية
تقارير مفتشي الرياضيات للتعليم المتوسط
Date de publication: 2020
Editeur: UB1
Résumé: The study aimed at developing a proposed supposition for the quality of teaching Mathematics in Algerian middle schools by using the analytical descriptive approach to achieve its objectives and answering its questions. This study based on analyzing the content of the mathematics inspectors’ reports, of about 112 reports, of the intermediate education through their visits to follow up and assess teachers’ performance. As a result, the findings showed that the level of teaching mathematics in middle schools is average. However, there are no significant differences in teaching mathematics in middle schools due to the variables of gender and teachers’ professional experience at the level 0.05 whereas there are differences in the level of teaching mathematics because of teachers’ graduation schools. This difference is in favour of the technological institute of education and the superior school graduate teachers at the expense of university graduates. By applying Delphi method with the help of nine mathematics inspectors’ experience, ten criteria were reached for the quality of teaching mathematics in middle schools as follow: 1- Teaching planning :This standard includes 14 indicators. 2- Implementing the teaching-learning situation: includes 9 indicators. 3- Forming and asking questions: contains 10 indicators. 4- Time management: includes 8 indicators. 5- Chapter management: This standard contains 13 indicators. 6- Using teaching aids: includes 8 indicators. 7- Learning evaluation: contains 15 indicators. 8- Mastery of mathematical knowledge: This criterion includes 10 indicators. 9- Using active teaching methods: includes 12 indicators. 10- Respecting professional ethics: This standard includes 13 indicators. All in all, the study presented a number of suggestions, the most important ones were as follow: - The need of identifying and informing mathematics teachers of middle education with the proposed vision in this study to benefit from it in the quality of their teaching . - Mathematics inspectors’ reliance on the proposed criteria in evaluating mathematics teachers’ performance. - Trainee and trainer teachers’ benefit from the results of this study to know the standards and indicators of the quality of teaching mathematics . - Using the proposed supposition by those who build the mathematics curricula and books to develop teaching and learning mathematics in Algerian schools. - Inspectors’ investment of the proposed standards in training courses for improving teachers’ performance. هدفت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لمعايير جودة تدريس الرياضيات في التعليم المتوسط بمدرستنا الجزائرية، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهدافها والإجابة عن أسئلتها؛ من خلال تحليل محتوى عينة من تقارير مفتشي الرياضيات للتعليم المتوسط خلال زياراتهم الصفية لمتابعة وتقييم أداء الأساتذة، حيث بلغت العينة مائة واثني عشر " 112 " تقريرا، ومن النتائج التي تم التوصل إليها أن مستوى تدريس الرياضيات في التعليم المتوسط حسب تحليل محتوى التقارير التربوية للمفتشين جاء في المستوى المتوسط، ولا توجد فروق في مستوى تدريس الرياضيات في التعليم المتوسط حسب استمارة تحليل محتوى التقارير التربوية للمفتشين تعزى لكل من جنس وخبرة الأساتذة عند مستوى دلالة 0.05 ، بينما توجد فروق في مستوى تدريس الرياضيات حسب استمارة تحليل محتوى التقارير التربوية للمفتشين تعزى لمؤسسة تخرج الأساتذة عند مستوى دلالة 0.05 ، وهذا الفرق لصالح الأساتذة المتخرجين من المعهد التكنولوجي للتربية والمدرسة العليا للأساتذة على حساب المتخرجين من الجامعة. أما في تطبيق أسلوب دلفي Delphi فتم الاستعانة بخبرة تسعة " 9" مفتشين لمادة الرياضيات، وبعد المرور بثلاث جولات تم التوصل إلى عشر معايير لجودة تدريس الرياضيات في التعليم المتوسط تمثلت في كل من: 1- التخطيط للتدريس: ويتضمن هذا المعيار 14 مؤشرا. 2- تنفيذ الوضعية التعليمية التعلمية: ويتضمن هذا المعيار 9 مؤشرات. 3- صياغة وطرح الأسئلة: ويتضمن هذا المعيار 10 مؤشرات. 4- إدارة وقت الحصة الرياضية: ويتضمن هذا المعيار 8 مؤشرات. 5- إدارة الفصل: ويتضمن هذا المعيار 13 مؤشرا. 6- استعمال الوسائل التعليمية: ويتضمن هذا المعيار 8 مؤشرات. 7- تقويم التعلم: ويتضمن هذا المعيار 15 مؤشرا. 8- التمكن من المعرفة الرياضية: ويتضمن هذا المعيار 10 مؤشرات.9- استخدام الطرق النشطة في التدريس: ويتضمن هذا المعيار 12 مؤشرا. 10-الالتزام بأخلاقيات المهنة: ويتضمن هذا المعيار 13 مؤشرا. وفي الأخير قدمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات كان من أهمها: - ضرورة تعريف واطلاع أساتذة الرياضيات للتعليم المتوسط على التصور المقترح في هذه الدراسة للاستفادة منه في جودة تدريسهم. - اعتماد مفتشي الرياضيات للمعايير المقترحة في تقويم أداء أساتذة الرياضيات. - استفادة الساهرين على تكوين أساتذة الرياضيات الجدد أو أثناء الخدمة من نتائج هذه الدراسة للتعرف على معايير جودة تدريس الرياضيات ومؤشراتها. - استغلال التصور المقترح من طرف القائمين على بناء مناهج الرياضيات وتأليف الكتب الخاصة بها واستثمار ذلك لتطوير تعليم وتعلم الرياضيات بالمدرسة الجزائرية. - استثمار المفتشين للمعايير المقترحة في دورات تكوينية قصد تحسين أداء الأساتذة.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1172
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Ahmed Benbia.pdffichier PDF6,58 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.