Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1076
Titre: دور الإعلام السياحي في تنشيط السياحة الجزائرية
Autre(s) titre(s): دراسة ميدانية على عينة من الوكالات السياحية في الشرق الجزائري
Auteur(s): مقعاش, يوسف
Mots-clés: السياحة
الإعلام السياحي
تنشيط السياحة
الوكالات السياحية
الشرق الجزائري
Tourism
Tourism media
Tourism revitalization
Tourism agencies
East Algeria
Date de publication: 2021
Editeur: UB1
Résumé: تهدف هذه الدراسة الى التعرف على اسهام الاعلام السياحي في تنشيط السياحة الجزائرية من خلال استخدام الوكالات السياحية لهذا الاعلام المتخصص، و ابراز التحديات التي تواجه القطاع السياحي في الجزائر، و الاليات الواجب اتخاذها لتجاوز هذه العراقيل، و مدى نجاعة الاعلام السياحي في تنشيط السياحة. و قصد بلوغ هذه الاهداف تم اجراء دراسة ميدانية على عينة من الوكالات السياحية في الشرق الجزائري، و لتغطية محاور الدراسة و اهدافها استندت هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي و استخدام استمارة الاستبيان كاداة رئيسية للحصول على المعلومات و البيانات، بالاعتماد على العينة متعددة المراحل و العينة الحصصية، حيث قمنا بتوزيع استمارة الاستبيان على عينة بلغ حجمها 190 وكالة سياحية منتشرة عبر ولايات الشرق الجزائري هي (باتنة، تبسة، جيجل، سطيف، سكيكدة، عنابة، قسنطينة، قالمة)، كما تم الاعتماد على النظرية البنائية الوظيفية في هذه الدراسة كدليل ارشادي. و قد توصلت الدراسة الى جملة من النتائج من اهمها: تمركز المقومات الطبيعة و التاريخية و الثقافية و العرض السياحي كواحدة من اهم العناصر المنشطة للسياحة في الجزائر، فضلا عن تكلفة الخدمات السياحية في الجزائر باعتبارها اهم العراقيل، و اعتماد الوكالات السياحية بالدرجة الاولى على مواقع التواصل الاجتماعي في تنشيط خدماتها و التعريف بها للجمهور، و كذا تفعيل الاعلام السياحي من خلال تقديم المادة المعرفية الفعالة عبر البرامج و الانشطة الترويجية لعناصر الجذب السياحي من تقديم معلومات حول المنتج الذي يتناسب مع متطلبات السوق العالمية، و تسليط الشوء على عناصر المقصد السياحي الجزائري لتحقيق التوازن بالقطاع السياحي. This study seeks to identify the contribution of tourism media to the revitalization of Algerian tourism through the use of this specialized media by tourism agencies, and to highlight the challenges facing the tourism sector in Algeria, the mechanisms to be taken to overcome these obstacles, and the effectiveness of tourism media in revitalizing tourism. So, to achieve these goals, a field of study is conducted on a sample of tourism agencies in the east of Algeria, and to cover the study's themes and objectives. The study is based on the descriptive and analytical method and the use of the questionnaire form, as the main tool for obtaining information and Data based on the multi-stage sample and quota sample, we distributed the questionnaire form to a sample of 190 tourist agencies spread across the cities of east of Algeria (Batna, Tebessa, Jijel, Setif, Skikda, Annaba, Constantine, Guelma), and the functional constructivist theory relied on this study as an approach guide. The study reached a number of results, the most important of which are: the concentration of natural, historical and cultural components and the tourist offer as one of the most important elements of tourism in Algeria, as well as the cost of tourism services in Algeria as the most important obstacles, and the dependence od tourism agencies primarily on social media sites. In addition, activating the tourism media by providing effective knowledge, material through promotional programs and activities for tourist attractions, this can provide information about the product that suits the requirements of the global market and highlighting the elements of the Algerian tourist destination, in order to achieve balance in the tourism sector.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1076
Collection(s) :Sciences humaines [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Youcef Megaache.pdffichier PDF12,99 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.